Breaking News
Loading...
December 17, 2013

Info Post

Kat mana-mana pun, semua orang tengah marah ni. Pergi pasar, apek jual sayur yang tak tahu pun siapa Perdana Menteri Malaysia atau Malaysia merdeka tahun berapa, pun marah kat kerajaan kerana untung diorang makin kurang sebab harga sayur naik.

Fuckatan dengan bangganya mengisytiharkan 2014 sebagai Tahun Kenaikan Harga.

GLC-GLC yang berjaya dalam tuntutan diorang untuk menaikkan harga barangan serta servis, dah mula bagi alasan macam-macam. TNB kata, kenaikan tarif sebenarnya hanyalah untuk membolehkan diorang beli gas asli cecair dan arang batu saja. Petronas yang dikawal oleh Omar Ong dan geng-geng konsultan juga back-up TNB dengan alasan-alasan terkini yang dilihat wajar terutama sekali dalam hal harga minyak dan gas asli dunia.

Diorang boleh cakap apa-apa pun tapi kenaikan tarif tenaga, air dan bahan bakar akan menyebabkan semua harga yang lain akan naik termasuklah harga nak masuk ke jamban awam untuk kencing dan berak.

4 tahun bukan jangka masa yang lama, beb!

Penyakit pengurusan harga di negara ini ialah, bila nak naik, semuanya nak naik serentak. Berlumba-lumba sapa dulu. Hari-hari kita boleh dengar, semua pihak nak naikkan harga kononnya tak dapat tampung kos lagi. Sampaikan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan pun naikkan harga juga dengan alasan yang sama, padahal syarikat-syarikat kerajaan tu sepatutnya menyeimbangkan harga agar rakyat terus menikmati harga murah. Kalau syarikat-syarikat berkaitan kerajaan pun dah sama macam syarikat-syarikat kapitalis, lebih baik syarikat-syarikat berkaitan kerajaan itu lucutkan status diorang dan bersaing macam syarikat-syarikat kapitalis yang lain.

Bila naik saja harga, mulalah cakap, kenaikan harga ini sebenarnya baik untuk negara.

Memanglah baik untuk negara tapi negara mana? Rasa-rasanya Malaysia tak memerlukan kenaikan harga pun, sebab ada sebahagian daripada kenaikan tersebut, boleh diserap menerusi pelbagai cara termasuklah pengurangan kadar cukai yang berkaitan.

Ni tidak, cukai nak lebih sebab KPI dan NKRA Idris Jala yang lebih mementingkan angka dan keuntungan atas kertas. Bila cukai dah lebih, banyaklah hasil negara. Tapi bila kadar cukai dikecilkan, Idris Jala dengan program-programnya akan kelihatan gagal sama sekali.

Menyalahkan harami cinabeng terutama sekali yang berkaitan dengan pasaran, memang sedap ler. Betul, diorang memang akan ambil kesempatan menaikkan harga dengan apa cara sekalipun. Sebarang berita walaupun bersifat spekulatif seperti kenaikan harga, akan membolehkan pemimpin-pemimpin diorang yang kita kenal sebagai biawak berlidah cabang, akan mencipta persepsi dan akhirnya kenaikan harga yang diorang buat akan dipersalahkan kepada kerajaan.

4 tahun bukannya jangka masa yang lama. Kalau masalah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan diuruskan sambil lewa seperti sekarang, dan kepimpinan negara pula kelihatan lebih banyak tunduk dan akur dengan sebarang tuntutan menaikkan kadar harga dan tarif, aku rasa pengakhiran kepada semua ini ialah UNDI KEPADA UMNO DAN BARISAN NASIONAL AKAN JADI LEBIH MAHAL berbanding PRU13.

Masa tu, cerita banyak kononnya boleh turunkan harga dalam tempoh 24 jam pun, dah tak guna dah. 

9 comments:

Anonymous said...

Terima Kasih BN, Terima Kasih Najib, bertuah aku dapat kerajaan yang bagus macam ni.

Anonymous said...

Susah kerajaan hendak mentadbir negara bila ada talibarut atau musuh dalam kain. Puak ini kena dihapuskan termasuk oar ong.

Surrhead said...

parpukari mengarut..."akhirnya kenaikan harga yang diorang buat akan dipersalahkan kepada kerajaan"

1. petronas naikkan harga petrol/disel - melibatkan kos penghantaran - dan akhirnya kita, pengguna tanggung kos.

2. TNB naikkan tariff letrik - melibatkan kos production / overhead - kos akan disalurkan kepada pengguna.

3. baru2 ni padi pulak nak harga diselaraskan, siapa control padi?? BERNAS...siapa yg akan tanggung "penyelarasan" ini? pengguna.

apa lagi ah?? tol, libatkan kos penghantaran, pengguna tanggung...jadik, kenyataan parpukari nak salahkan semua atas sekumpulan warga adalah salah....puncanya adalah GLC-GLC dan gomen yg bersekongkol memeras rakyat tanpa belas kasihan....mungkin umno dah sedar kut masa PRU14 kang dia org dah tak pegang takhta lagi, jadik apa tak der benda tuk rugi pun

Anonymous said...

Ini cerita Menteri Kencing Rakyat.

1. Bila gula naik - menteri kata untuk nak elakkan rakyat terkena penyakit diabetis (kencing manis). Kepada pak menteri itu kita nak beritahu - kencing manis tak apa lagi, tapi jangan lah sampai rakyat kena kencing dengan menteri.

2. Bila petrol naik - menteri beri amaran kepada para peniaga supaya jangan naikan harga barang dan tambang. Rakyat pun sejuk hati - menteri kencing rakyat lagi sekali, walhal selepas petrol naik semua barang naik belaka.

3. Bila letrik nak naik tahun 2014 - menteri kata orang kampong tak terlibat, yang terlibat orang kaya dan taukey kilang. Rakyat pun rasa lega di hati - pada hal kalau kos letrik untuk kilang meningkat, taukey kilang nak gagau (ambil) kat mana nak cover peningkatan kos operasi pengeluaran produk kalau dia tak naikkan harga produk keluaran kilang. Habis semua orang kampong kena kencing dengan menteri lagi.

4. Bila tol nak dinaikkan - menteri kata boleh guna jalan persekutuan untuk elak tol, menteri bagi warning syarikat pengangkutan jangan naikan tambang. Petrol dah naik, tol dah naik - dari mana pengusaha bas dan lori nak korek untuk nak tampung pertambahan kos. Rakyat kena kencing dengan menteri sekali lagi.

Tapi menteri pandai, untuk nak bagi hilang bau hancing air kencing dia atas kepala rakyat maka menteri pun kata kerajaan akan naikan BR1M daripada RM500 kepada RM1,000. Yang sebenarnya duit BR1M itu duit kita yang kita rakyat belanjakan untuk kos Gula, Petrol, Tol dan Letrik yang meningkat. Cerita ini sama lah macam bapa cukai (potong) duit belanja sekolah anak untuk nak bagi duit raya kepada anaknya lebih banyak sedikit daripada tahun2 sebelumnya.

Nak salahkan menteri tu 100% pun tak boleh juga. Menteri terpaksa kencing rakyat kerana mereka dah puas kena kencing dengan puak cinabeng masa PRU13 itu hari.

Bijak memang bijak menteri kita. Bijak kan kan kan kan kan .... ????????

Anonymous said...

Hapuskan segala subsidi biar rakyat rasa...rakyat tak perlukan BN..
Utk apa lagi nak fikir pasal rakrat terutama rakyat selangor...
Syabas BN..

Anonymous said...

Saudara Blogger

Siapa control siapa ? Adakah Pas control DAP atau DAP control Pas ? Saya, anda dan kita2 yang berada diluar Pas dah nampak bahawa Pas memang sah berada di bawah pengaruh DAP. Tetapi sedihnya kawan2 kita yang berada dalam Pas tidak nampak akan hal ini. Sebabnya kalau mereka nampak sudah tentu mereka secara perlahan2 akan memisahkan diri daripada Pas. Kerana memang sah Pas tidak boleh diharapkan untuk menjaga islam dan melayu.

Nak kan bukti ? Ini dia cerita terbaru sebagai buktinya.

Berita terkini, keluar dalam paper. Mat Sabu ganti Salleh Man sebagai Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang. Mungkin ada yang tanya balik saya, apa ada kena mengena dengan dakwaan saya " DAP control Pas ".

Mungkin orang Pas sendiri tak sedar bahawa Kerjaan DAP Pulau Pinang tak selesa dengan Pas Pulau Pinang di bawah teraju Salleh Man. Pas di bawah Salleh Man minta 4 benda kepada Kerajaan DAP Pulau Pinang :

(1) Jangan masuk campur dalam urusan keputusan MAIP.
(2) Tambahkan Ahli Majlis PBT dari kalangan orang Pas.
(3) Beri hak untuk Pas menentukan siapa patut jadi JKK dikampong2 yang ahli Pas dominan.
(4) Tambahkan kouta Ahli Lembaga Pengarah dari kalangan orang Pas dalam agensi atau anak syarikat kerajaan negeri.

Kemuncaknya, Pas di bawah Salleh Man mengugut akan melepaskan semua jawatan dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang jika 4 benda itu tidak ditunaikan.

SEPATUTNYA. Jika Pas benar2 ada maruah, jika Hadi Awang benar2 ada maruah, jika Hadi Awang benar2 seorang yang berani. Pas atau Hadi Awang seharusnya mendesak dan beri kata dua kepada Kerajaan DAP Pulau Pinang, " Penuhi tuntutan Pas Pulau Pinang atau Pas akan mengkaji semula kerjasama Pas-DAP ".

TETAPI. Hadi Awang telah bertindak " jantan " dengan mengorbankan Salleh Man. Sekarang kita nak tanya, siapa yang tidak mahu kepada Salleh Man, adakah Hadi Awang yang tak mahu Salleh Man atau Lim Guan Eng yang tak mahu Salleh Man ?

JELAS. Jelas sejelas2nya. Memang sah Hadi Awang takut kepada Lim Guan Eng. Memang confirmed Pas is being controlled by DAP.

HARAPAN. Hendaknya akan ada lah pelawat blog ini yang mungkin orang Pas atau pro Pas, yang mampu untuk mengemukakan hujah bagi menafikan dakwaan saya " BAHAWA PAS SESUNGGUHNYA DIKAWAL (CONTROLLED) OLEH DAP " bersandarkan insiden Mat Sabu Ganti Salleh Man.

Ana Muslimah

Anonymous said...

Setuju ana muslimah...

Anonymous said...

Nampaknya pakatan DAP(PR) telah mendapat durian runtuh daripada kerajaan UMNO(BN). Sebab itu kita nampak DAP membisu, PKR mendiam dan PAS menyepi ... rupa2nya mereka sudah mendapat Durian Runtuh sebagai bekalan untuk dimakan semasa PRU 14 nanti.

Tak apa Datok Najib, naik lah apa saja yang Datok rasa patut naik. Pembangkang pun dah tak ada modal lagi dah nak bantah kenaikan.

Ana Muslimah

Surrhead said...

ana...apa yg saya nampak adalah kerjasama/tolak ansur antara PAS-DAP-PKR.

Dan apa yg ana nak ialah PAS bercirikan mcm umno, sepertimana umno memandurkan mca, mic dll.

Sebab itu ana selalu mengeluarkan kenyataan yg PAS tunduk kepada DAP.

Tak boleh salahkan ana, sebab ana anak didikan umno, yang mengamalkan konsep "ketuanan".

Seluruh rakyat malaysia tgh resah kerana kenaikkan kos sara, tapi org umno dan penyokongnya pula tgh sibuk pasal mat sabu dan syiah. Dan Mat sabu pulak nak saman Zahid komedi. Silap2 dah brp bulan nanti, si zahid ni akan mintak "settle" luar mahkahmah, sepertimana kebanyakkan org umno biasa buat.