Breaking News
Loading...
February 27, 2014

Info Post

Ok ceritanya senang je. Kalau betul solat hajat itu minta Allah turunkan hujan kenapa tak buat di dalam masjid?

Bukankah Allah itu maha mendengar dan maha mengetahui.

Masjid dengan dataran shah alam tak berape langkah sahaja.

Kenapa mesti berpanas?

Takanlah zalim sangat jabatan agama islam JAIS tak beri kebenaran untuk buat solat hajat minta Allah turunkan hujan, aku yakin kalau ia solat hajat itu benar memohon pertolongan Allah untuk di turunkan hujan JAIS akan benarkan.

Tak tau lah pulak ajaran Islam di selangor berlainan dengan ajaran Islam di negeri-negeri lain, contoh di negeri sembilan, jabatan mufti ada keluarkan pekeliling minta solat hajat minta hujan di keluarkan, dalam surat tu tak pulak jabatan mufti negeri sembilan kata kena buat di tempat terbuka, rujuk sini.

Aku rasa ini bukan solat hajat untuk turun hujan, tapi solat hajat untuk lepaskan hadi awang dari kena bayar saman 2 juta oleh bekas calon pkr tu seperti yang diminta oleh dewan ulama pas... klik sini

Kalau solat hajat berkaitan politik, confirm JAIS tak benarkan...

20 comments:

Anonymous said...

ntah la yeop, masjid sebesar alam, tapi suka juga buat tepi jalan. nanti cina dap spin kata, buat masjid besar2 tapi sembahyang tepi jalan so ada baiknya tak payah ada masjid.

Anonymous said...

jangan memperlekehkan jika tidak mengetahui tatacara melakukan solat sunat istisqa atau solat sunat minta hujan.

عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: شَكَا النَّاسُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

قُحُوطَ الْمَطَرِ. فَأَمَرَ بِمِنْبَرٍ فَوُضِعَ لَهُ فِي الْمُصَلَّى وَوَعَدَ النَّاسَ يَوْمًا يَخْرُجُونَ فِيهِ.

daripada ‘Aishah radhiallahu’ anha, dia berkata: Orang-orang mengeluh kepada Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam kerana lambatnya hujan. baginda lalu memerintahkan agar disiapkan sebuah mimbar dan diletakkan di tanah yang lapang (untuk dikerjakan solat secara berjemaah) dan ditetapkan kepada orang-orang itu supaya keluar bersama-sama (untuk mengerjakan solat) pada hari yang ditentukan.... - hadith riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 992.

jadi cara mengerjakan solat sunat isitisqa di tanah lapang itu adalah sunah Rasululullah sallallahu ‘alaihi wasallam. diharap janganlah menghina sunah Rasululullah sallallahu ‘alaihi wasallam.

Anonymous said...

setuju dengan anon 2.58 pm, tapi kenapa mesti di tengah jalan sedangkan di belakang itu adalah padang dan di hadapannya adalah tempat parking masjid negeri, bukankah lebih molek di buat ditempat yang teratur sikit?

Anonymous said...

saya dah baca surat pekeliling yang di keluarkan oleh mufti ns, cara anon 258 tulis seolah-olah mufti ns tak tau tatacara menjalakan solat sunat istisqa, adakah cara yang di suruh oleh mufti ns itu bertentangan dengan sunnah Rasulullah?

Anonymous said...

Anon 2.58, itulah kebenaran dan sahih, tetapi persoalan nya, selepas solat hajat, kenapa masih tidak turun hujan? Bukan kah manusia di dalam saf kaum PAS semua nya beriman dan dijamin syurga? Tidak pernah didalam sejarah negeri Selangor kemarau sebegini terok? Dan bukan kah orang kelantan tidak mengetahui bahawasanya, apabila nik aziz ingin mengadakan solat hajat turun hujan di stadium negeri, macai2 nya terlebih dahulu menyelidik dan bertanya dengan jabatan kaji cuaca hari apakah yang diramalkan hujan akan turun? Berkomplot dengan jabatan kaji cuaca, kemudian melakukan pembenihan hujan, dan pada ketika nik aziz dan rakyat kelantan melakukan solat hujan pun turun? Dengan siapakah mereka cuba menipu?

Anonymous said...

Bukan kah orang PAS di pihak yang benar dan dizalimi (seperti yang kita biasa dengar khutbah jumaat di negeri selangor) jika kamu dizalimi bukan kah Allah Swt maha mendengar? Kenapa Allah swt tidak turunkan hujan? Bukankah Allah menolong orang yang dizalimi?

Anonymous said...

Fuhh hebat lebai-lebai pas ni. Bab sembahyang hajat ikut sunnah Rasulullah. Tapi bab kalimah Allah kenapa tak ikut sunnah? Hudud di kelantan kenapa tak buat lagi? Rasulullah tak meghina dan memaki sesama muslim kenapa tak mau ikut akhlak Rasulullah?

Anonymous said...

Oh lupa satu lagi. Rasulullah amat menjaga kebajikan anak yatim tapi pas makan harta anak yatim. Apa jadi dengan anak-anak para syuhada memali? Kenapa tak ikut sunnah dengan menjaga kebajikan mereka?

Anonymous said...

Sebelum ni kat tempat aku pun ada buat solat hajat minta turun hujan, buat selepas solat Jumaat. Solat dalam masjid lagi... akhirnya Allah makbulkan permintaan kami bila hujan keesokkan harinya. Takde masalah pun nak solat hajat dalam masjid. Yang penting niat dan bertawakal... bukan nak menunjuk2 macam puak2 PAS ni..

Cahaya Al Majid said...

Apa yang disabdakan Rasullulah sa.w tu luas maknanya. Sekiranya terdapat mesjid mak 'wajib' solat hajat' itu dilakukan didalam mesjid kerana Allah SWT sudah berjanji bahawa Mesjid adalah Rumahnya tetapi untuk kawasan yang dirujuk ( diwaktu zaman Nabi) sekiranya tiada Mesjid atau Rumah Ibadah maka 'ditanah lapang' dibenar untuk tujuan itu asalkan 'didirikan' 'Mimbar'.

Anonymous said...

Allah pun benci tengok perangai puak puak lalat @ langau hijau ni....tu pasal buat solat pun hujan masih tak turun....kifarah kepada perbuatan melacurkan agama.....

Anonymous said...

Anom 3:20

aku tak tahu apa yang di beritahu didalam pekeliling oleh mufti negri sembilan jadi aku tidak mahu memberikan apa-apa komen tentangnya.

Wallahu a'lam

Anom 3:43

berkenaan dengan turunnya hujan atau tidak selepas selesai solat sunat istisqo dilakukan itu bukan pekerjaan manusia. manusia hanya berikhtiar dengan mengikut yang di sarankan oleh Nabi sallallahu 'alayhi wa sallam manakala hasilnya di tentukan oleh Allah Ta'ala.

didalam hal solat diharapkan Anom 3:43 tidak mempolitikkannya. boleh berikan rujukan kat aku dimana dikatakan puok-puok pas semuanya beriman dan masuk syurga? jangan berbuat fitnah. sesunggguhnya fitnah itu lebih kejam dari membunuh.

berkenaan dengan solat sunat istisqo yang pernah dilakukan di kelantan yang mana hujan turun selepas semasa solat itu didirikan, maka ini kita tidak mengetahui samaada ianya hasil dari solat sunah itu atau pun memang keadaan semasa itu sudah menunjukkan tanda-tanda hujan akan turun. ini kena tanya kepada mereka-mereka yang hadir pada hari itu.

jikalau ianya seperti yang pernah berlaku dizaman Rasulullah sallallahu 'alayhi wa sallam dan di riwayat didalam hadith, maka sah lah ianya adalah berkat daripada solat istisqo itu.

jangan lah kita bersangka buruk dan benci-membenci antara satu sama lain. sesungguhnya orang-orang Islam itu bersaudara.

Wallahu a'lam

Anom 3:54

aku tinggal di hulu selangor dan tidak pernah aku mendengar khutbah juma'at yang ada menyebut orang-orang pas di pehak yang benar dan dizalimi. jangan lah mengadakan sesuatu yang tidak ada.

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Anom 3:26

mintak maaf. aku belum lagi tengok dan membaca pekeliling oleh mufti negeri sembilan jadi aku tidak benarni untuk memberikan apa-apa komen.

Wallahu a'lam

Anom 3:43

adakah mereka-mereka yang pergi mendirikan solat itu berkuasa untuk menurunkan hujan? adakah kuasa-kuasa lain selain dari Allah Ta'ala berkuasa untuk menurunkan hujan?

jika kamu sedar dan tahu jawapan diatas maka kamu tidak akan bertanya hal yang sedemikian.

apa yang dilakukan oleh jema'ah itu berikhtiar dengan mengikut apa yang disarankan oleh Nabi sallallahu alayhi wa sallam. apakah kamu benci dengan sunnah Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam?

siapa yang mengatakan bahawa mereka-mereka yang didalam pas itu semuanya 'alim dan dijamin masuk syurga? jikalau ada yang mengatakan yang sedemikian sila berikan rujukannya. aku ingin berjumpa dengannya. atau jangan-jangan kamu yang mengada-adakannya atau mendengar dari sumber yang tidak sahih?

berkenaan dengan apa yang berlaku di kelantan dulu, itu aku tidak tahu samaada ianya satu komplotan atau mungkin hasil dari doa mereka-mereka yang bersolat. Allah yang Maha Mengetahui.

janganlah berburuk sangka melainkan jika ada bukti-bukti yang nyata. sesungguhnya berburuk sangka itu adalah satu pembohongan.

Wallahu a'lam

Anom 3:54

aku tinggal di selangor dan tidak pernah aku mendengar khatib mengatakan yang orang-orang pas dipehak yang benar dan dizalimi.

jangan terlampau ta'sub dengan parti politik. sesungguhnya Allah Ta'ala tidak menilai kamu berdasarkan kepada parti kamu tetapi Allah Ta'ala menilai kamu dari ketaqwaan kamu. apakah kamu sudah yaqin dengan ketaqwaan kamu?

Wallahu a'lam

Anonymous said...

Kalau nk kira sunah... Suruh mustafa Ali bersumpah tidak lakukan maksiat dahulu.

Anonymous said...

`aku tinggal di hulu selangor dan tidak pernah aku mendengar khutbah juma'at yang ada menyebut orang-orang pas di pehak yang benar dan dizalimi. jangan lah mengadakan sesuatu yang tidak ada.

Wallahu a'lam'

February 27, 2014 at 6:50 PM

.....................

ini buktinya beserta dengan laporan Polis...

Friday, November 23, 2012

Doa Hancurkan BN Dalam Khutbah Jumaat Hari Ini Di Selangor.
Berita baru diterima

Ajaran Pas mula menular.

Hari ini 23 Nov 12 bertempat d masjid al- falah ulu yam bharu, kuala kubu Bharu bacaan doa yg di bacakan pd penghujung khutbah jumaat imam di masjid tsebut mengandungi doa hancurkan kerajaan BN.

Di antara intipati doa beliau adalh spt brikut,

" Ya Allah hancurkan kerajaan yang penuh kezaliman tumbangkan kerajaan Barisan Nasional pada Pilihan Raya yang akan datang turunkan bala dan kehancuran pada kerajaan yang zalim ini".

Berikutan doa tersebut Mohamad seorang jemaah telah bertanyakan kepada imam tsebut kenapa membaca doa tsebut dan telah blaku sedikit ptengkaran mulut di antara mereka.

Insiden ini telah bjaya dleraikan oleh jemaah yg hadir . laporan polis sedang di buat di balai polis ulu yam baru. di fahamkan beberapa laporan polis lg akan dbuat .

Hancur beb....hancur islam dilacurkan oleh Pas. Tengoklah kalau tak percaya, esok lusa, minggu depan atau bulan depan akan bertambah-tambahlah doa seperti itu. Semuanya kerana ulama-ulama Pas dah beri lampu hijau.

dan lagi bukti...

1 lg juga area pandan indah ialah Surau Ubudiah area Cempaka.Terang2 doa kononnya LINDUNGI KERAJAAN SELANGOR YG BERKEBAJIKAN dari fitnah KERAJAAN YG ZALIM...Puuuiiii..
November 23, 2012 at 4:48 PM

dan lagi bukti...

Hari ni masjid kLcc baca khutbah ttg zalimnya yahudi..pastu rakaat kedua ada qunut nazilah..pas smayang jumaat ada smayang hajat utk palestin....
Selain doakan buruk2 utk kerajaan,Masjid dlm sngor n tpt2 lain ada wat camtu ke hari nie??
November 23, 2012 at 6:35 PM

Anonymous said...

`jangan lah kita bersangka buruk dan benci-membenci antara satu sama lain. sesungguhnya orang-orang Islam itu bersaudara.'

Wallahu a'lam'

February 27, 2014 at 6:50 PM

..................

jadi apa salah nya orang melayu UMNO dan PAS bermuafakat, berbincang dan seterusnya bersatu didalam satu kesatuan UMMAH?

Siapa pemimpin antara kita yang kita pilih melalui permuafakatan atau kita undi?

adakah anda setuju wahai SAUDARAKU?

kerana musuh kita yang nyata adalah kaum bukan islam dan yang tersembunyi adalah anwar ibrahim.

Ianya tidak berhenti disitu sahaja sebaliknya dan seterusnya dapatlah kita meneruskan agenda seperti berikut;

a.memepertahankan dan memperkasakan lagi kepentingan islam ,syariatnya, perlembagaannya (hudud dsbnya) dan ekonomi orang melayu

b.mengharamkan sekolah cina dan tamil

c.mengharamkan pengembangan agama kristian dan lain agama.

d.mengharamkan kebenaran mengundi dan menggalakkan penghijrahan kaum cina dan india keluar dari bumi ini termasuk sabah dan sarawak.

e)memperkasakan memperbesarkan ekonomi kaum bumiputra termasuk Sabah sarawak kepada 70%

adakah anda setuju wahai SAUDARAKU? jika orang melayu WAJIB bersatu?

Anonymous said...

alhamdulillah org dah mula solat istisqa. tak kira lah dari puak mana pun solat2 ni wa sokong.

Anonymous said...

Kalau jahil berkenaan cara mendirikan solat minta hujan, jangan komen lah wahai si jahil blogger bebal

Anonymous said...

Masing-masing berhujah macam pandai sangat. Padahal sama-sama Islam. Doa je la ikut fahaman masing-masing. Allah S.W.T. tu Maha Mengetahui dan Maha Adil. Bukan hak kita nak putuskan sapa salah sapa betul. Selagi tak melanggar syariat dan halal, buat sajalah. Itupun jadi isu ke? Mohon hujan pun jadi isu politik?

Anonymous said...

Ok, pertama sekali, ada sunnah yang sahih yang menyatakan Rasulullah saw melakukan solat istisqo di tanah lapang.

Dengan membelasah PAS sebagai sesat atau sengaja nak menunjuk-nunjuk dengan membuat solat istisqo di luar masjid membuktikan bahawa blogger Darul Ehsan Today tidak a ] siasat-menyiasat duduk perkara dan b ] tidak mementingkan kebenaran.

Jadikan ini sebagai ikhtibar. Bukan susah sangat untuk dapatkan kepastian.