HALALKAH Makanan Yang Di Makan Oleh Selebriti Itu...???


Aku mendapat email dari seorang pembaca yang memberi tahu, ada seorang selebriti ini makan makanan tidak halal sewaktu dia bercuti di amerika.

Bila aku baca email tu secara detail, rupanya selebriti ini seorang mualaf yang baru memeluk agama Islam selepas berkahwin dengan seorang lelaki melayu.

Bila aku cek balik di dalam laman sosial milik selebriti itu, benar seperti apa yang dikatakan oleh orang menghantar email kepada aku, selebriti ini ketika berada di amerika masuk ke restaurant makanan yang tak tahu ianya di tanggung HALAL atau tidak. malah ada follower selebriti itu bertanyakan status makanan itu halal atau tidak, tapi selebriti itu tidak menjawab.


Malah selebriti itu dengan bangga bergambar dengan makanan yang status HALALnya di ragui.

Jangan pula bagi alasan di amerika tidak ada restaurant halal, aku walau pun tak pernah jejak kaki ke negara itu, tapi dari hasil carian google, aku tengok bersepah restaurant halal di sana, so alasan kata tak ada restaurant halal di amerika tak logik.

Aku seboleh-boleh cuba sembunyikan identiti siapa selebriti itu bagi mengelakkan aib. kalau minah ini bukan public figure tak apa, tapi dia seorang selebriti yang cukup di terkenal di kalangan anak muda melayu terutama orang perempuan. jadi tak elok la post gambar-gambar makanan yang tau status halal haramnya di laman sosial yang mana dia mempunyai pemgikut seramai 70 ribu lebih yang bila aku cek serambang kebanyakkannya adalah orang melayu, come on la tunjuk sikit contoh yang baik kepada pengikut kamu.

Ingat mencari yang HALAL itu Fardhu.

Comments

Anonymous said…
Blogger ni takda kerja ke? Status halal apa benda hang nak di US? Kalau dia orang print halal bukan ada Jakim check DNA. Kalau restoran cina di Malaysia taruh halal tapi bukan Jakim approved pun hang komplen. Kalau hang pi China, kedai Muslim sana hang berani makan? Aku dah merata dalam dunia ni dah pergi, macam2 aku nampak. So aku nasihatkan orang macam hang ni, duduk lah di Malaysia saja. Kalau ada tempurung besar, duduk kat dalam dan buat bunyi.. Onk..onk..
Anonymous said…
Orang malaysia hanya cari makanan halal di malaysia sahaja. Kalau mereka ke luar negara walau pun di negara tempat yang dia pergi itu ada orang muslin yg meniaga makanan halal mereka akan akan kata alah tak apa kat luar negara ni bukan orang tahu pun. Ayam cucuk pun ayam cucuk la janji style makan kat rest org puteh.
Anonymous said…
Betul bro kat luar negara tak ada jakim tapi sebagai orang Islam kita ada ALLAH dan Malaikat bersama-sama kita sepanjang masa.
Walaupun hang kata dah berjalan jauh..tp otak dan pemikiran anda mmg lembab umpama babi..haram tetao haram..jgn nk tunjuk liberal gampang!!
Anonymous said…
Setuju sangat dengan Anon9.23
Anonymous said…
EHHH , CHINA MELAMBAK KEDAI MUSLIM DARI X'ANG DIBEIJING DI NEUJIN STREET BANDAR MUSLIM , MASJID SUPERMARKET
ISLAM DICINA LEBIH DAHULU DARI TANAH MELAYU ,
Anonymous said…
Kena ambik berat halal ni tak kira di mana2.. Tapi kat malaysia ni ramai makan makanan HARAM - maka jadilah dirinya haramjadah.. JAKIM sendiri tak pernah pun keluar sijil halal makanan ni - makan suap a.k.a RASUAH..!
Anonymous said…
makin ramai orang yang mengaku Islam tapi mereka sebenarnya sudah menjadi liberal dan free thinker.
Anonymous said…
Cari dan makanlah makanan halal walau dimana pun anda berada. Sekian terima kasih.
Anonymous said…
Tak sangka ada yang takut pada JAKIM daripada takut pada ALLAH. dulu aku pergi Denmark tahun 1986 pun bersepah restoran Pakistan. Tak larat nak makan berempah sudahnya belasah je roti cicah coca-cola. Hehehe

Isunya di sini kalau nak mengketedarah benda camtu tak payahlah nak menunjuk-nunjuk. Yg laki dia tak ajar ke? Dia dah tentu baru masuk Islam. Laki jangan asik ingat nak MASUK dia je. Nanti dia masuk syurga, laki yang masuk neraka. Wallahualam...
Anonymous said…
OI anon 9.23pm, lu punya ekoqaaahh, JGN. nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq-ekoq ni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-CELAKA-si-RASIS-no-1!
Anonymous said…
Aku syak ramai si pemimpin Islam/Melayu dah di 'BLACKMAIL' - kerana diPERANGKAP dgn. rasuah, gambar-gamabar LUCAH termasuk dgn. GRO/Pelacur/puak SODOM atau diHASUT oleh ejen yg. MENYAMAQ sbg. Islam termasuk berkahwin dgn. pemimpin Islam/Melayu! Terutamanya apabila mereka dimabukkan dgn. alkohol - lalu MUSUH ISLAM akan gunakan MO perangkap ini yg. adalah MO biasa si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS dan ejen tempatan mereka!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).
Makcik Sam
Surrhead said…
suruh umno buat statement yg setiap warga Islam yg nak ke negara bukan Islam berbekalkan maggi dan kicap abc.
Surrhead said…
kalau bawak maggi hari itu, kan dah tak jadik isu skrg......
Anonymous said…
Halal la kot sbb dia beli makanan tu guna duit dia sendiri

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID