Breaking News
Loading...
February 23, 2015

Info Post

YE LIN SHENG 
- Penulis buku THE CHINESE DILEMMA..

APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA :

1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin- Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di : 
- Malaysia, 
- Hong Kong, 
- Australia, 
- Thailand, 
- Singapura, 
-.Britain dan 
- Amerika Syarikat. 
Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. 
Tetapi orang Cina di Malaysia lah yang paling : 
- tidak bersyukur, 
- kejam, serta 
- mengkhianati perjanjian ataupun 
- dipanggil perlembagaan..

Dalam buku Ye Lin- Sheng The Chinese Dilemma - East West Publishing, Australia, 2003, Ye Lin- Sheng menulis :

2. Pengiktirafan orang Cina : 
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang- orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana- mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" 
- Buku The Chinese Dilemma 
* Ye Lin- Sheng


3. Keangkuhan orang Cina : 
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" 
- Buku The Chinese Dilemma 
* Ye Lin- Sheng

4. Perkauman orang cina : 
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina. Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" 
- Buku The Chinese Dilemma
* Ye Lin- Sheng


5. Penghinaan orang Cina : 
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah "Menghina" terhadap orang Melayu. Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, Bangsa yang tidak Bertamadun.. Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar atau Polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu sahaja.. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya dan Tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun.. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘Ketuanan orang Putih’ kerana menganggap tamadun dan Budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap Tamadun Melayu -Bumiputera." 
- Buku The Chinese Dilemma 
* Ye Lin- Sheng

6. Sikap negatif orang Cina : 
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan Kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan atau Syarikat2 Melayu.. dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" 
- Buku The Chines

16 comments:

Anonymous said...

Macam perangai hamno je........dah jatuh hukum baru nak terangkan bukti, haktuih! Hamno ni melayu ke keling......patut la mic nak dibatalkan supaya keling keling boleh masuk hamno kot, macam sapi lembu!

Anonymous said...

Supata jeling kena hambat nasuk pkr..
baru ngam... parti kelentong rakyat...

Anonymous said...

Setuju kat office aku ni org cina pandai cakap dan goreng tapi bodoh buat keputusan....srbenarnya org cina bodoh cuma kaum ini pandai manupulasi orang lain.....melayu bangkit lah...kamu lebih hebat sebenarnya

Anonymous said...

Kamu ni lah contoh yg di katakan diatas..melayu hutan..cuba terima hakikat sikit...cuba perkenalkan diri dan nyatakan secara terang terang negara mana yg kamu pilih...

Anonymous said...

Melayu berani kalau membela bukan dari speciesnya.walaupun Tak semua tapi amat ramai.kerana melayu ramai ada phd.....

Anonymous said...

Bukan semua Melayu baik dan bukan Melayu tak baik masing-masing ada kelemahannya, harap Melayu bersatu bila isu Islam dan Melayu di politikkan, Cina boleh bersatu, politik hanya sandiwara aje yang penting bela bangsa. Kalau Melayu macam anan 12.52 nak jahanam lagi boleh la!!!!!!

Anonymous said...

..tak kisah lah cina2 kapiaq ni benci dgn melayu asal aljuburi menang undi popular..

..tak kisah lah cina2 kapiaq ni benci islam asal mat sabu dapat habuan..

..tak kisah lah cina2 kapiaq ni mmg tak boleh ketuanaan melayu asal tahaluf siyasi bakal tawan putrajaya..

..begitu lah benaknya lebai2 kulup dlm pas berfikir.. sampai mampos pun diorang tak akan sedar.. taqbir!..

Anonymous said...

Cina memang bodoh. Dan bodoh lgi orang melayu yg selama ini menganggap cina ni cerdik dan sanggup jadi barua.

Anonymous said...

1:43 PM.

Ko ni tak sedor2 diri. Mana maunyer pemimpin kamu nak benarkan ko bangkit.

Lagi Melayu lemah, lagi senang mereka bekerjasama dengan pemimpin bangsa lain(yg tamak je)untuk kulikan korang.

Tak percaya? tengok cerita mdb dan kunun penyelamatnya. Melayu ke?

Perangai Melayu=Berangan.

Anonymous said...

anon 939,
oi bangsat kapir. kalo bagi ko mmg total hancur melayu. ko jadikan tapak kasut je. company2 cina sial dan company2 mnc yg cina sial control tak bagi peluang langsung pada melayu utk kerja. kalau da bagi pun keje2 taraf kuli je. ini hakikat bukan fantasi dongeng. itu baru control sector. kalau control Negara paham2 jela bangsa bangsat kau tu buat apa kan?

perangai cina=menindas, menipu, diskriminasi

jentayu

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan MBAH KABOIRENG dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi MBAH KABOIRENG dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan MBAH KABOIRENG meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan MBAH KABOIRENG kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik MBAH KABOIRENG sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja MBAH KABOIRENG DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

Anonymous said...

Cina bodoh cina babi cina pukimak cina lancau cina cibai cina HARAM JADAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Melayu Malaysia ni dia Islam tapi tak ikut ajaran Islam yang syumul Dan suka Dan bangga dengan adat2 MELAYU dari Islam.....tu sebab perangai MELAYU lebih buruk Dan teruk dari orang cina yang dah jelas kafir....jadi orang MELAYU Malaysia ni boleh lah di panggil dengan gelaran munafik macam MELAYU UMNO..Islam mereka hanya pade kulit saja tetapi isinya adelah kafir ...Rasullulah tak ajar agar umatnya memperjuangkan kaum Dan bangsa tetapi MELAYU yang kononnya dah Islam ni tak ubah macam cina kafir yang utamakan bangsa dari Agama Islam itu sendiri...Malang sungguh kau MELAYU perangai Dan sikap dah macam kafirdan memalukan baginda Rasullulah....

Unknown said...

Woi bangang... kenapa kau ckp bahasa melayu... mst ko ni dog and pig

Anonymous said...

cina ni tak tahu la perangai dorang..tapi kalau ikut memang..dorang ada diskriminasi terhadap melayu..kalau tak percaya cuba kerja kat company cina..walaupun ada sijil dan pengalaman yang sama malah jawatan yang sama..gaji yang dorang beri ke bangsa dorang lebih tinggi daripada gaji d beri ke bangsa melayu(ni masa umur 23)..sy dah dua kali kena..sy tak tipu..yang kdua..kalau melayu berjaya..mereka anggap dari pertolongan kerajaan(ni masa umur 23)..dan mereka suka menghina agama islam termasuk azan (zaman form 5)..dulu masa saya business talk dengan seorang cina,dia juga menyatakan hasrat cina pun ingin menjadi PM kat malaysia ni(ni masa sy umur 27)..bila saya kerja kat company cina,sorang cina cakap kalau undi BN jangan kerja kat sini.(ni masa umur 23).kita sebagai orang melayu bila dengar benda macam ni rasa sakit hati..belum lagi dorang pertikaikan hukum islam..contoh naik motor berdua2an lelaki dan perempuan..dorang menghina iaitu rkan sekerja saya (umur 27)..melalui penceritaan bapa saya,ada kalangan mereka juga menghina solat orang islam..tapi bapa saya dapat balas balik dengan mengatakan kalau isteri lu mati..dia mahu lancau you kat sana..potong la lancau lu kasi bakar la(sebab cina percaya wang kertas di bakar untuk kegunaan orang yang dah mati)..saya tak cakap semua macam tu..tapi saya rasa majoriti mcm tu..ini adalah pengalaman sy sendiri..kadang2 sakit hati juga..tapi undi adalah rahsia..Sy bercakap benar berdasarkan pengalaman saya..

Anonymous said...

Kenapa komen2 yg awal diatas burukkan melayu? As long as kamu semua beragama islam, hiduplah dgn cara islam. Ingatlah kepada alquran dan hadis. Even cina yg bukan islam menghina islam, biarkan. Tak kemana pun diorang. Neraka juga tempatnya walaupun baik camna pun. Kita sebagai melayu/islam kena sedar dan berganding bahu utk berjuang menegakkan agama islam dan bangsa melayu. Terang terangan melayu dahulu ditindas oleh bangsa cina, so kenapa kini masih nak menyokong cina. Dah ramai melayu/islam yg berjaya. Dah sampai masa utk kita naikkan qualiti, perniagaan, sokongan, martabat bangsa sendiri. Produk2 kini telah byk dipasaran hasil dr org bumiputra. Syarikat/pasaraya/kedai runcit/perbankan byk dah islamik. Kita perlu sokong dan naikkan hasil usaha bumiputra kita. Tak rugi, malah lebih yakin halal produk tersebut. Cina malaysia kini makin sakit kepala/sakit hati/ pening dgn perniagaan mereka sendiri kerana org melayu dah mula menguasai pasaran. Malah cina kini terpaksa menipu sana sini dgn menggunakan nama melayu(online biz) untuk menarik pelanggan. Mereka akan mati jika mengharapkan org cina sendiri utk beli produk mereka. Kita org melayu/islam mempunyai kuasa membeli. Jadi, sokong produk bumiputra. Sejak albukhari amik alih gula, kini gula(pek hijau) tidak lagi dijual di pasaraya speedmart. Beginilah contoh terdekat yg kita boleh baca. So, apa tugas kita? Bertindak dan naikkan barangan, produk, service org kita sendiri. Kurangkan belian / STOP BELI produk org cina. Kerana mereka (org cina) hanya menggunakan org melayu dan menindas org melayu untuk kepentingan mereka sendiri.