Forum ALLAH Siapa Punya.

Bertempat di dewan perhimpunan cina selangor minggu lepas, satu forum tajaan Free Public Forum (FPF), Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) dan Pemuda SCAH berlangsung, forum yang sepatutnya menjadi forum ilmiah tiba-tiba menjadi satu tempat percubaan membodohkan fikrah umat Islam dengan kehadiran khalid samad, penganjur forum telah berjaya membariskan ahli panel dari pelbagai bidang, akademik, politik dan ngo, tapi apa yang peliknya kenapa pihak penganjur tidak memanggil sekurang-kurangnya seorang ahli panel yang betul-betul ariff dalam bidang agama? contohnya, penganjur boleh menjemput seorang atau dua ahli panel dari JAKIM atau Majlis Fatwa Kebangsaan atau Persatuan Ulama Malaysia atau Pihak Mufti.

Dalam forum itu, banyak lah perdebatan antara ahli panel tentang nama ALLAH ini dan rata-rata mereka tidak bersetuju dengan idea khalid samad yang kristian boleh berkongsi kalimah ALLAH dengan umat Islam, tetapi dah alang-alang berforum maka ada jugalah sedas dua kutukan berberapa ahli panel terdiri dari pensyarah universiti yang turut mempertikaikan penggunaan gelaran Duli Yang Maha Mulia dan kutukan kepada umno, maka seperti biasa Ahli Parlimen PAS Kawasan Shah Alam turut memberi pandangan bodoh dan cuba menegakan kebodohannya.Kesimpulannya forum bertajuk "ALLAH Siapa Punya" tidak memberi kebenaran kepada kristian untuk menggunakan perkataan ALLAH itu untuk bible dan upacara sembahyang mereka, sekali gus mereka menerima pandangan alim ulama dan mufti yang lebih ariff dalam bidang agama, nampaknya masih ada Ahli akademik yang boleh berfikir baik buruk kiranya kristian menggunakan kalimah ALLAH. hanya khalid samad dan berberapa ahli panel sahaja yang setuju kristian boleh pakai kalimah ALLAH.

Ahli Panel "Forum ALLAH siapa punya"

Khalif Muammar A. Harris
Felo Penyelidik di Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Mohd Farid Mohd Shahran
Pensyarah Usuluddin dan Perbandingan Agama
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) &
Pengerusi Himpunan Keilmuan Muda (HAKIM)

Shah Kirit Kakulal Govindji

Hasmi Hashim

Azwira A. Aziz
Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Khalid Samad
Ahli Parlimen PAS Kawasan Shah Alam

Eddin Khoo
Bekas Wartawan

Comments

Anonymous said…
Khalid Samad manusia yang Angkuh, Sombong dan Bodoh.
Dulu manusia dimurkai Allah akan ditukar jadi kera.

apakah tidak mustahil siapa yang membenarkan kalimah Allah kepada non muslim akan disumpah menjadi kera di zaman ini?

khalid samad perlu bertaubat atau tunggu balasan Allah atas perbuatannya..
Anonymous said…
ARCHBISHOP KHALID DH NAK KARAM BROO!! HUHUHU
KINAS said…
vedio binatang sesumpah boleh memberi impak besar kepada landskap politik Malaysia....lakukan apa yang perlu!
PolanPolan said…
dah macam muka dajjal rupa khalid samad
Anonymous said…
bro,si khalid tu tu dah mirip2 rupa kera dah tunggu sikit lagi bulu penuh muka...
Anonymous said…
very useful article. I would love to follow you on twitter. By the way, did anyone learn that some chinese hacker had busted twitter yesterday again.
Anonymous said…
Quaran menpunyai 114 surah dan 6,223 ayat. Tiada satu ayat kata "Allah ialah Islamic proper noun". Begitu juga, dari Old Testament hingga new testament di Kristian tiada satu ayat kata "Allah ialah Christianity proper noun".

Jadi Malaysia menluluskan satu undang dengan kata "bukan islam tidak boleh mengguna nama Allah".

Bolehkan negara-negara di Europa, America dan Latin Amereica meluluskan satu undang dengan menyata "Islam tidak boleh mengguna Allah".?.

Sebelum ada Islam, Jews dan Kristian telah menggunakan Allah sebut Tuhannya. Sekarang kerajaan Malaysia kata Kristian tidak boleh menggunakan Allah.

Macam mana Europa, Amereica dan Latin America pun lulus undang macam Malaytsia ?.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID