Apa Lagi Cina Mau, Dua Kali Cing Peng Tolak Peluang Jadi Warga Negara Malaysia...

Tiada sebarang rekod di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng merupakan warganegara Malaysia.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, berdasarkan rekod JPN, Chin Peng tidak pernah menerima tawaran yang diberikan oleh kerajaan.

"Berdasarkan data JPN, Perjanjian Hat Yai telah memberikan dua kali (peluang) kepada beliau (Chin Peng) tetapi malangnya beliau menolak.

"Mengikut semakan yang dilakukan JPN tidak ada rekod yang menyebut bahawa Chin Peng pernah menjadi warganegara Malaysia kecuali beliau menggunakan nama lain," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kewajaran abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke negara ini berdasarkan Perjanjian Hat Yai 1989 yang ditandatangani bekas Setiausaha Agung PKM itu dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Menteri Dalam Negeri serta Ketua Polis Negara pada masa itu.

Ahmad Zahid sekali lagi mengulangi pendirian bahawa kerajaan tidak akan berkompromi dengan desakan pihak tertentu yang mahu abu mayat Chin Peng di tanam di Malaysia.

"Ia bukan sahaja mengenai abu mayatnya. Kami bimbang seseorang akan membina tugu peringatannya dan memberi penghormatan kepadanya.

"Kita juga perlu mengambil kira perasaan anggota veteran tentera dan polis serta keluarga mereka yang menjadi mangsa kekejaman Chin Peng semasa mengetuai PKM," katanya.

Comments

Anonymous said…
chin peng bangsat, komunis banyak bunuh cina di semenyih masa zaman darurat dulu, itu pun masih ada lagi cina nak bela dia.
Anonymous said…
Mana-mana puak pembela ANJING PENGGANAS BUAS KOMUNIS CINA chin peng juga patut digelar ANJING-ANJING/BABI-BABI PENGGANAS BUAS, yg. harus BERAMBOS SELAMANYA dr. Tanah Melayu ini! Atau pi MAMPOS saja!

NGO-NGO Islam/Melayu harus buat lapuran polis pasal penyokong PENGGANAS ini, apalagi si parti-parti penyokong PENGGANAS ini memerintah Selangor dan P. Pinang! Kalau di Jerman/Barat cthnya, sesiapa, apalagi pemimpin politik, menagagungkan Hitler/Nazi secara terbuka, akan diPENJARAkan dan dikecam habis-habisan! Tapi kat M'sia ni, tak takut lansung CINA PENDATANG termasuk pemimipin politik mereka, mengagungkan PENGGANAS Komunis CINA yg. terlibat dln. pembunuhan beramai (GENOCIDE) perkauman ke atas BUMIPUTERA Islam/Melayu! Memang SYAITAN puak CINA PENDATANG mcm BABI PENGGANAS ini!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID