GOLONGAN PERPECAHAN ISLAM BHG 5


KEJAYAAN PERLAKSANAAN EKONOMI

Ekonomi memainkan satu peranan kegemilangan yang cukup penting didalam memartabatkan islam.dengan kekuatan ekonomi yang kuat maka segala hasil boleh diperolehi untuk membangunkan sesebuah Negara.

Rasulullah saw sebelum diangkat menjadi rasul telah menjalankan kegiatan ekonomi bersama isteri baginda siti khadijah ra.baginda menjalankan perniagaan dari mekah ke syam dan disamping menjalankan tugas tersebut ia secara bilateral menjadikan baginda cukup faham akan keadaan masyarakat.

Pada awal pemerintahan islam system ekonomi selain perniagaan, kerajaan islam telah mendapatkan hasil melalui kaedah percukaian yang boleh dibahagikan kepada jizyah dan ghanimah.malah zakat juga dijadikan punca pendapatan Negara islam untuk memajukan masyarakat.

Ini bersesuain dengan ayat al-quran yang bermaksud;
‘dan dirikanlah solat,tunaikanlah zakat dan taatlah kepada rasul supaya kamu diberi rahmat’.

‘ambillah zakat dari sebahagian hartabenda mereka dengan zakat itu membersihkan dan mensucikan mereka’.
Surah at-taubah ayat 103.

Hasil daripada beberapa peristiwa di atas kerajaan umno telah mengambil pendekatan dan diimplementasikan di dalam system pentadbiran Negara.penyediaaan jabatan hasil dalam negeri,institusi zakat negeri dan beberapa lagi jabatan yang berkaitan menunjukkan sikap meneruskan dasar pemerintahan rasulullah saw dan generasi islam berikut telah diamalkan dan malah diperbaiki dan dipermantapkan oleh kerajaan umno.

Malah kerajaan umno melalui system pengurusan ekonomi yng cukup cemerlang telah berjaya merubah Negara ini daripada menjadi sebuah Negara yang dulunya berlandaskan pertanian,bijih,getah dan sawit kepada sebuah Negara industri yang hebat di asia.

Program-program ekonomi yang diselaraskan memberi hasil yang cukup baik kepada system masyarakat yang tidak mengira kaum di Malaysia.

peristiwa berdarah 13mei menjadi titik tolak kearah pemantapan ekonomi melayu di dalam pengenalan dasar ekonomi baru.dari situ orang-orang melayu dilatih dan diberi
bantuan menjadi ahli perniagaan sehinggalah memegang dan mengurus beberapa syarikat konglomerat besar Negara.

Malah perlaksanaan beberapa dasar penting Negara antaranya pandang ke timur dan wawasan 2020 menjadi platform kebangkitan semua lapisan masyarakat memajukan taraf ekonomi Negara.dasar-dasar besar ini telah dikhususkan ke pelbagai jurusan ekonomi didalam pelbagai peringkat supaya kekayaan Negara dapat dikecapai oleh rakyat.

Namun sebagai sebagai kerajaan yang memegang amanah Allah swt dan RasulNya kerajaan umno tidak menganaktirikan bangsa-bangsa lain bagi mengecapi kemajuan Negara islam umno.mereka diberi peluang yang sama rata untuk membangunkan Negara.

Ini berdasarkan kepada hadith rasulullah saw yang bermaksud;
‘sesungguhnya manusia itu berasal dari adam dan adam berasal dari tanah.tidak ada kelebihan bangsa arab dengan bangsa lain didunia kecuali yang bertakwa kepada Allah swt’.

Dengan kemantapan ekonomi kemakmuran dan keamanan rakyat terbela.sekiranya terdapat jurang maka pelbagai program bantuan untuk rakyat seperti program pprt,menjaga kebajikan ibu tunggal,institusi warga emas,anak-anak yatim dll terjamin dibawah pemerintahan kerajaan umno.sekiranya kita renung kisah pemerintahan saidina umar al-khattab sewaktu memikul beras ditengah malam dan memberi makan kepada keluarga yang kelaparan maka tidak boleh dielakkan persamaan bahawa kerajaan umno telah mengimplemintasikan sunah sahabat dengan menjaga kebajikan seluruh rakyat.

Malah hasil kemakmuran ekonomi juga dikecapi sepenuhnya oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira agama,bangsa dan ideology politik dan pemimpin dan ahli-ahli pas sendiri merasai kemakmuran ekonomi pemerintahan umno.

Berdasarkan kenyataan diatas maka salah satu syarat didalam piagam madinah dapat dipenuhi dan ini membuktikan bahawa kerajaan umno sebenarnya merupakan sebuah kerajaan islam yang hebat.( sila rujuk ayat al-quran dan piagam madinah fasal 37,46)

Comments

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID