PAS pernah minta UMNO halau CINA dan INDIA.

Sejarah PAS yang ramai rakyat bukan melayu tidak tahu.

Sewaktu pilihanraya umum ke dua pada tahun 1959, Dr. Burhanuddin al-Helmi ketika itu menjadi presiden PAS ke 3, pernah mendesak Tunku Abd Rahman dan UMNO untuk menghalau semua KAUM-KAUM PENDATANG IAITU CINA DAN INDIA dari Tanah Melayu. namun deskaan itu langsung tidak di layan oleh Tunku dan Tunku berpendapat yang PAS dan Dr Burhanuddin Al-Hilmi ini telah dirasuk oleh fahaman komunis PKI (Partai Komunis Indonesia). mengikut cerita yang di perolehi dari berberapa sumber, telah berbondong-bondong kaum cina dan india melarikan diri ke hutan-hutan dan ada juga telah menempah kapal untuk pulang ke negara asal mereka bimbang sekiranya gerakan untuk mengusir kaum cina dan india itu menjadi ganas.


PAS tidak bersetuju dengan UMNO yang memberikan kerakyatan kepada kaum cina dan india, malah PAS pernah mendesak Tunku menghalau semua kaum-kaum pendatang ini dari Tanah Melayu dan PAS juga mendesak supaya kesemua harta benda mereka di rampas. PAS mendesak supaya Tunku tidak melantik kaum pendatang untuk menjadi menteri di dalam kabinet Tunku.


Tunku terpaksa menolak cadangan PAS yang menentang perkongsian kuasa dengan bukan Melayu. Sindiran paling tajam oleh Pemimpin PAS, Dr. Burhaniddin Hilmi di awal tahun 60an terhadap dasar berbaik-baik dengan bukan Melayu ialah “ayam di kepuk mati kelaparan, kera hutan disusui.”


Sekarang ini mari kita renungkan kembali siapa yang sebenarnya yang bersikap perkauman, UMNO atau PAS, dan sekarang ni kaum cina dan india bodoh-bodoh menyokong PAS buat ape, kalau tidak kerana UMNO dan kebijaksanaan Tunku Abd Rahman, sudah lama kaum cina dan india di usir malah mungkin di bunuh oleh PAS yang bersikap perkauman.


Kaum cina dan India harus ingat jasa-jasa UMNO pada mereka, jangan nak melawan tuan pulak, kalau tak UMNO mempertahan kan nyawa cina dan india, dah lama korang tu dah mati atau PAS dah hantar kamu semua pulang ke negara sendiri.


sumber Arkib Negara.

Comments

Anonymous said…
itu pun masih ada yang tak sedar diri lagi.
PARPUKARI said…
kau ni memang bagus la bro,ini satu sejarah yang sangat bagus, mintak izin nak copy ya bro..
anakbukithijau said…
Aku percaya ada di antara yang tak sedar dan tak berterima kasih kepada Melayu mungkin pemimpin dan lebih-lebih lagi ahli PAS sendiri, dan mereka yang asyik mau menentang dan membangkang.

Baca dan hayatilah sejarah…………terima kasih UMNO dan orang Melayu yang baik hati.
taipingmali said…
Betoi tu bro. Ini Pas baru kena ingat. Jangan buat-buat lupa.
Lin said…
salam bro

i nak copy pastu nak masukkan dalam komen di dalam blog munafik Perisik Rakyat@ biar diorang sedar sikit...

salam
Anonymous said…
Aku rasa mereka kuat dalam pegangan ini hingga kehari ini. Kami diKampung ini semua kenal siapa dari kalangan kami Ahli kuat PAS.

Ramai dari kalangan PAS buka bisnes kat kampung aku.. sekok IndiaCina tak pernah sekali aku nampak masuk membeli dan

Sama juga, kedai deretan Cina, tak puak PAS tak masuk selama 15tahun aku disini.

Kata mereka, jijik.. itu yang pelik..

SERBANPUTIH
eXception said…
eXception meminta kebenaran utk copy artikel ini...

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID