Khalid Samad Guna Ayat Quran Pertahankan Kuil Hindu


"AYAT MU AYAT SEKERAT
AYAT MU TAK CUKUP SIFAT
AYAT MU BOLEH BUAT ORANG SESAT "
rangkap lagu kumpulan spaider, tajuknya Lauk ku cukup masin.

Mungkin itulah rangkap lagu yang paling cocok untuk menjelaskan maksud surat yang di edarkan oleh Ahli Parlimen Shah Alam YB Khalid Samad@ Khalid Gereja. mungkin dia tertekan dengan kemarahan penduduk Islam Seksyen 23, Khalid Gereja mengeluarkan satu surat terbuka yang diedarkan kepada seluruh penduduk melayu di kawasan seksyen 23 Shah Alam. Beliau antara lain cuba mempertahankan tindakan beliau mencadangkan tapak kuil di Seksyen 23 yang berhampiran dengan kawasan majoriti penduduk Islam.

Dalam surat tu dia memetik ayat 8 surah al-Maidah yang berbunyi "bertindak adil! Ianya lebih rapat kepada ketaqwaan. Dan jangan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum menyebabkan kamu tidak berlaku adil..."

Pelik, kenapa Khalid Gereja hanya memetik sebahagian kecil ayat 8 surah al-Maidah. Mari kita baca keseluruhan ayat 8 dan juga 9 serta 10 yang berangkai dalam surah al-Maidah.

[Ayat : 8]
Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan janganlah kebencian kamu terhadap suatu kaum itu mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlaku adillah kerana ia lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang kamu lakukan.

[Ayat : 9]
Allah menjanjikan kepada orang yang beriman dan beramal salih, mereka akan beroleh keampunan dan pahala yang besar.

[Ayat : 10]

Dan orang yang kafir serta mendustakan ayat-ayat Kami (Al-Qur'an), merekalah ahli Neraka.

Soalnya sekarang kenapa Khalid Gereja menyembunyikan keseluruhan ayat-ayat ini? mungkinkah Khalid Gereja hanya menggunakan ayat-ayat yang dilihat boleh menguntungkan dia maka hanya separuh sahaja ayat yang dia pakai, yang separuh lagi Khalid lihat tidak mengungtungkan dia maka dia diamkan.

Bolehkah manusia seperti Khalid Gereja ini menggunakan ayat suci Al-Quran? sedangkan dia lah juga manusia yang menyokong tuntutan Sidang Injil Borneo untuk menukar perkataan Tuhan/God kepada Allah dalam Bible bahasa Melayu. det bukan nak mempertikaikan keislaman Khalid ni, so korang pikir la sendiri.

"LAUK KU DAH CUKUP-CUKUP MASIN
LAUK KU CUKUP MASIN
TAK PERLU ENGKAU TAMBAH GARAM..."

Comments

wali said…
kalau hayati ayat 8, 9, 10 agak2nya khalid ni dok dalam golongan ayat mana?
ntah laaa..... said…
jgn hayati 2 - kerat je hayati la seluruh al quran baru tau diri tu sape dan pemimpin tu siapa dan negara ni negara apa ?.... hehehe
Anonymous said…
SLM BRO..HANCOR!..HANCOR!..HANCOR LA ISLAM KT MALAYSIA NI!..KLU MEREKA KATA KITA NI ASSOBIYAH..DIORANG NI JENIS APE PULAK?? MUSYRIKIN!!..KAFIRUNN!..MUNAFIKUNN!!!..

AGAMA SUKU..POLITIK SUKU!<---FATWA SAPE NI?? HARKK PTUIHH!!!
Ntah jenis manusia apa, demi survival politik sanggup membuat apa sajer. Semoga dilaknat org yg mcm ni.
Anonymous said…
Dipetik dari mStar Online 09.09.09
“Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu berkata, masyarakat Malaysia yang pelbilang kaum telah hidup dalam keadaan harmoni sejak sekian lama tanpa masalah dengan kuil dan masjid dibina berdekatan antara satu sama lain seperti di Melaka dan Pulau Pinang.
Tetapi malangnya, kata beliau, telah wujud satu sikap tidak toleransi di kalangan pihak-pihak tertentu yang amat membimbangkan masyarakat India dan Malaysia yang lain sejak akhir-akhir ini……”
“………Banyak kuil telah dipindah dan dibina semula di kawasan-kawasan tertentu sebelum ini tetapi apakah logiknya sekarang untuk menetapkan peraturan bahawa kuil hanya boleh dibina pada jarak 500 hingga 600 meter dari kawasan perumahan atau penempatan masyarakat Melayu," kata beliau……..”

KOMEN : Cuba tguk statement paragraph pertama dan bandingkan dgn paragraph ketiga. Berbelit tak dia ckp. Dia hendak toleransi dari satu pihak tetapi bukan dari pihak dia. Samalah isu kuil di seks23 tu. Kalo bercakap pasal toleransi, kenapa dia tak nasihatkan pejuang2 kuil di seks23. Makna disini, yg perlu bertolak ansur ialah satu pihak lagi, tetapi bukan pihak mereka. Apa komen korang?
salam ziarah...
ana nak tanya KUNYiiL..agak2 diri sendiri dah menghayati seluruh Al-Quran ke?Rase2nya kalau dah mungkin saudara akan tau pemimpin PAS, PKR apatahlagi DAP tu siape...dan akan tahu sape bela agama dan sape mempolitikkan agama..hehehe....
Anonymous said…
PAS membelitkan agama,bukan membela.

Tengok NIK AZIZ cakap,kalau hina Islam kerana tak faham ,ok aje.
Anonymous said…
Orang islam kenalah guna Al Quran sebagai panduan..Ajaran Islam hadari je guna kepala lembu ni sebagai asas perjuangan.
AntiHero said…
org PAS nie bukan ayat quran saja yg dorang boleh guna malah ayat2 dalam bible pun dorang mampu putar belitkan sebab tu tok guru nik ajis sanggup berkerjasama dgn syaitan musuh manusia paling nyata dari zaman nabi adam sampai akhir zaman nanti.pening pala dgn kegoblokkan Pas nie
www.antihero2009.blogspot.com
Anonymous said…
[Ayat : 8]
Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; [u]dan janganlah kebencian kamu terhadap suatu kaum itu mendorong kamu untuk tidak berlaku adil.[u/] Berlaku adillah kerana ia lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang kamu lakukan.

ni ayat yang aku paste dari yang ko type bro...adakah kerana kebencian kita terhadap sesuatu kaum tu membolehkan kita tidak berlaku adil adil ???
Anonymous said…
buat rumah berhala depan rumah kau, cakap senang la... tak kena atas batang hidung kau lagi
Anonymous said…
Salam., kalaulah Pas berkejasma dengan DAP korang kata jahat, apa pula Umno yang bekerjasama dengan MCA dan MIC adakah mereka tergolong dari orang-orang soleh? atau mca dgn mic dah masuk melayu? atau korang ni buta, kuman di berang laut korang nampak, gajah didepan mata kauorang butakan diri. korang yang hancurkan islam, siapa yang mempertahankan judi? siapa yang mengalakkan maksiat? siapa yang ramai antara pemimpin wanita mereka yang tidak bertudung dan siapa yang banyak melakukan rasuah? siapa yang mengalakkan orang minum arak?kalu pas tak bendung semua itu sapa lagi oiii ,korang nak buat ke?korang tahu cakap je tapi takut nak benterasnya.
Anonymous said…
bila org bantah maksudnya org x suka!!! kalau org x suka pergi le bersemuka!! kenapa bila dh jadi isu kepala baru nak bermuka muka... khalid banyak tanah!! buat je la kuil tu kt umah dia...abis cerita!!!
Anonymous said…
orang melayu bodoh... hahaha... kita orang bangsa lain memang untung sekarang sebab orang merayu suka bergaduh sesama sendiri... kami tak perlukan anwar atau nik azis.. tapi sekarang memang kami suka dia bantu kami.. bagut.. orang melayu tak guna..

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID