Tadika PASTI Mengajar Hadis Palsu.


Ape punya teruk la PAS ni.... mereka sengaja menggunakan Hadis-hadis palsu untuk mengajar kanak-kanak yang berlajar di Tadika PASTI. dalam satu kenyataan yang det ambil dari laman web pro pembangkang, malaysiakini.com artikel bertajuk PAS akan buang hadis palsu dalam teks prasekolah. dan memang betul lah selama ini banyak orang menggelarkan PAS ni sebagai Parti Ajaran Sesat, tengoklah bagai mana Hadis-hadis Palsu mereka gunakan dalam silibus buku kanak-kanak pra sekolah, takan selama empat tahun pihak pengurusan pendidikan PAS tidak menyedari tentang wujudnya Hadis Palsu dalam buku kanak-kanak pra sekolah itu.

Mane pergi dewan ulama PAS yang kononnya bergitu hebat dalam bidang agama, al-quran, sunnah dan hadis, sampaikan kesilapan macam ini pun mereka baru tersedar selepas empat tahun? takan tak ada pemantauan dari pihak KDN, det harap lepas ni KDN buatlah pemantauan sikit, cubalah periksa sikit buku-buku yang PAS keluarkan tu, mane lah tau bukan setakat Hadis-hadis Palsu, kut-kut ada juga ayat-ayat Quran yang mereka selewengkan untuk kepentingan politik ngok mereka.

Comments

ISAC said…
Salam Tuan,

Memang pelik bukan? Bila bercerita Pasal PPSMI, Kementerian Pelajaran, perlukan masa untuk nak buat silibus dan print buku baru ... dia orang (pembangkang)tak mahu terima nak sekarang jugak ditukar.

Wal hal pelajarnya berjuta-juta dan satu negara nak kena tukar. Pelajar Taski yang tak ramai tu pun dia orang X boleh nak buat cepat...Kata hadis palsu,...Bukan ke Palsu itu bahaya???

Sebenarnya tuan, hadis tu hadis yang tak kuat perawinya...Adalah keterlaluan untuk mengatanya sebagai hadis palsu. Ianya bersalahan pendapat ulamak, ada yang terima dan ada yang menolak. Perawi tidak jelas dan tidak dapat dihubungkan dengan hadis2 yang lain. Bagi saya ia sepatutnya dipanggil hadis yang daif.

Hadis palsu adalah hadis daif dan juga mempunyai maksud yang membawa kepada keburukan. Apa keburukan yang hadis ini berikan? Ini menurut ilmu agama setakat yang saya diajar oleh ustaz2 saya. Untuk lebih jelas silalah rujuk kepada ustaz2 yang pakar hadis.

Mafum hadis tersebut,"Cintakan Tanah Air Adalah Sebahagian daripada Iman".

Pada pendapat saya hadis tersebut samalah kedudukannya seperti mafum hadis, "Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China".

Hadis2 ini tidak membawa apa2 apa mudarat. Memang perawinya tidak jelas, tetapi mempertahankan tanahair/watan hukumnya juga wajib dan ganjarannya adalah syahid. Begitu juga halnya dengan menuntut ilmu, hukumnya adalah fardhu kifayyah. Jadi bagi saya kedua-dua hadis ini tiada mudaratnya dan selari dengan syariat.

Yang saya takuti, disebabkan Pas selalu mengecap Umno sebagai Nasionalis (cintakan bangsa/tanahair) maka menerima hadis ini akan bermaksud, menerima fahaman Umno.

Jika penolakkan hadis ini adalah disebabkan oleh fahaman/kepentingan politik semata-mata, maka rugilah kita semua.

Wallahuallam....


Wassallam.
Anonymous said…
sesat betui la mereka ini..
hafiz said…
korang ni bodoh la.. imam ghazali pun letak hadis palsu dalm ihya ulumiddin..kemudian di bersihkan kepada sebuah kitab baru mukhtasar minhajul abidin..
please k..bukankah itu satu kebaikan daripada stay ngn benda tu..tengok kebaikan itu tuntutan agama. xder org pun kutuk imam ghazali..ko ni layak ke nk ngomen..aduhai
Anonymous said…
Jgn cakap orang lain sesat kalau diri sendiri fasik. at least ada tindakan dari depa nak buat pembersihan. Depa mungkin tak tau ada benda begitu sebab yang gubal mungkin cikgu-cikgi biasa je.
Oh ya..makna fasik- kalu anda merokok anda adalah fasik
kalu anda tak solat jemaah, anda juga fasik
kalu dan byk kalu..
cuba check fatwa dan hadith.

Habih tu yang hadith ahad imam UMNO dok baca tiap2 kali ramadhan tu tak ke sesat..contoh-kebaikan solat tarawikh dari day1 till 30..depa bodoh ke tak belajar?of coz xleh ckp bodoh kan sebab pemerintah sdiri pon xtau tu hadith palsu.
Unknown said…
assalamualaikum, dorang tu bukannya malaikat yg tak penah buat salah,mereka manusia macam kamu juga...klu asyik cari salah orang jer sampai bila nak betul,,,sama2la kita muhasabah diri...jgn asyik nk tuduh org jer,,knapa kmu tu malaikat ker...tak buat salah!??? lu fikirla sendiri...."^_^"

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID