Ajal Ketua Pembangkang Hampir Tiba.....


Datuk zahrin letak jawatan pagi semalam, kini menjadikan tinggal 29 orang sahaja ahli parlimen pkr dalam dewan rakyat, dap masih kekal dengan 28 kerusi dan pas 23, kalau benar perkiraan penganalisis politik menjangkakan mungkin ada 3-4 orang lagi ahli parlimen pkr akan meninggalkan parti itu selepas tahun baru cina ini, maka anwar sudah boleh menyerahkan tugas kepada lim guan eng sebagai ketua pembangkang.

Malam tadi, dalam satu ceramah kecil-kecilan amk di sentul, seorang exco amk pusat cuba meraih simpati dengan mengatakan berapa pentingnya anwar menjadi ketua pembangkang, "adanya anwar sebagai ketua pembangkang dapat memperkuatkan dan menjaga ketuanan melayu". det tergelak bila dengar exco amk tu cakap macam tu, nasib baik puak-puak tu tak pelangkong aku, kalo tak, naya beb, terfikir juga, bila mase pula pkr memperjuangkan ketuanan melay ni? bukan ke pkr berbangga mengatakan yang ketuanan melayu ni sebagai racist dan bullshit, pkr lebih berbangga dengan "ketuanan rakyat" bak kata anwar "anak melayu anak saya, anak cina anak saya, anak india pun anak saya", kalu dah macam tu yang anwar cakap, mana ada lagi ketuanan melayu, dan untuk apa exco amk tu kata anwar akan menjaga ketuanan melayu.

Kesian dekat anwar, dia terpaksa menggadaikan prinsip ketuanan rakyat yang dia canang selama ini hanya semata dia masih lagi nak jadi ketua pembangkang. lalu dia gunakanlah balachi dia, budak-budak amk untuk meraih simpati orang melayu, bila orang melayu pr simpati dekat dia, maka nanti di sampaikan pula kepada ahli parlimen pkr yang dah stand by nak lompat supaya "janganlah lompat nanti sapa nak jaga ketuanan melayu bila anwar dah tak jadi ketua pembangkang lagi". nampak tak permainan politik anwar?

Tapi ape pun, sidang parlimen yang akan berlangsung pada 15 mac ini menyaksikan banyak perubahan di tempat duduk side pembangkang, anwar yang selama ini duduk berhadapan datuk najib sudah boleh berambus dari tempat itu dan digantikan oleh guan eng sebagai ketua pembangkang yang baru dan akan ada perubahan untuk kerusi ahli parlimen bebas, mungkin di tempat bernombor 9, 19, 32 dan 43 di isi oleh calon bebas maka tidak lah datuk ibrahim ali kesorangan lagi disitu.

nota: dalam ceramah itu, exco amk mencabar pemuda umno berdebat tentang isu kedudukan melayu yang kian terpinggir, exco tu kata ketua amk shamsul iskandar sedia berdebat dengan khairy, masaalah nye sekarang ni, betul ke si shamsul tu nak berdebat dengan pemuda umno, husam pun terkial-kial ni kan pula shamsul, berani ke dia, atau pun ini usaha exco amk pusat nak mendajal shamsul.

MK IV

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

3 comments:

bayan said...

Salam Bro,Boroi Pak Nuar tak stimlah,yg slim slimlah.

Anonymous said...

nuar nak jaga ketuanan melayu? dia nak gadai melayu dan islam ada la, ni semua kenyataan nak raih simpati jee.

Anonymous said...

nuar juburi makin gelabah, position ketua pembangkang hampir terlepas, kempunan la nak jadi peem.