Operasi Lalang: Kegiatan Mengkristiankan Orang-Orang Melayu


Hasil Tulisan Abba...

Pada umumnya gereja-gereja dan pendakwah Kristian di negara ini mematahui peruntukan undang-undang yang menegah usaha mengembang agama-agama lain di kalangan orang-orang Islam/Melayu . Walau bagai mana pun, satu kumpulan kecil kristian yang dikenali sebagai Neglected People's Workers (NPW) berpusat First Baptist Church, Jalan Pantai, Petaling Jaya, Selangor telah terlibat dalam usaha mengkristiankan orang-orang Melayu dan telah berjaya mengkristiankan seramai 7 orang.

NPW telah ditubuhkan pada tahun 1984 di bawah pimpinan Philip Cheong @ Cheong Ah Kow, seorang Penyelia Insuran dalam sebuah syarikat di Kuala Lumpur .

Bagi tujuan mengembangkan ajaran kristian dengan lebih berkesan di kalangan orang-orang Melayu, NPW telah mendapatkan khidmat seorang pemuda Melayu bernama Jamaluddin Othman @ Yeshua Jamaluddin @ Joshua Ira Jamaludin bin Othman. (klik sini) Beliau berasal dari Muar, Johor dan telah mendapat pendidikan agama Kristian di Far Eastern Bibilical College, Singapore dengan memperolehi "Diploma in Theology "dalam tahun 1985.

Untuk mengukuhkan keyakinan orang-orang Melayu yang telah dikristiankan, NPW sering menganjurkan pengajian "Bible"di rumah Hilmy Hj.Mohd .Nor, cara-cara halus untuk menghampiri orang Melayu Islam yang pernah disarankan oleh Philip Cheong termasuk duduk di lantai sewaktu beribadat seperti yang dilakukan oleh orang-orang Melayu, menggunakan rehal untuk mengalas "Bible" seaktu membaca; dan menggunakan pakaian Melayu seperti songkok, baju Melayu dan kain pelekat ketika beribadat .

Rancangan jangka panjang NPW ialah membina sebuah gereja mengikut ciri-ciri senibina masjid.

Bersambung esok jam 1 petang

Comments

YANG GAMBI said…
Khalid Samad dah setuju pun..... Nik Aziz sebuk nak tengok UMNO berkubur... Anwar sebuk nak jadi PM... Hasan Ali dan jadi bisu.. apa nak buat lagi bro....
Anonymous said…
nik aziz sedang menunggu azap yang pedih
Anonymous said…
dah tau kenapa x bunuh je org mcm tu...hahhah sbb bodoh sgt ,memilih pemimpin....dah 53 thn merdeka dgn pemimpin kerajaan sedia ada....negara islam,ada raja islam,ada majlis islam....blahh lah kepada yg dok citer tentang politik..korang lagi kafir tentang islam.ada bran ke....dok citer pasal parang terbang..agama pon x pandai.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID