25 Tahun Memali: Ibrahim Libya Tetap Mati Katak.


Memali... satu peristiwa yang ceritanya di tunggang terbalikan oleh pencacai pas demi kepentingan politk mereka, kisah 14 orang yang di tembak oleh polis pada pagi 19 nov 1985. sepatutnya pada hari itu, tidak berlaku pertumpahan darah sekiranya ibrahim libya mengikut arahan pihak polis pergi ke balai untuk di soal siasat.

Dalam laman web dan blog pencacai pas, digambarkan kerajaan dan polis bertindak terlalu kejam terhadap ahli-ahli pas, dikatakan polis dengan kekuatan anggota seramai 3,600 orang menggepung markaz pas itu, gila ke polis hantar anggota seramai itu untuk mengepung ahli pas yang seramai 46 orang berkumpul di markaz itu. langsung tak logik. satu lagi persoalan yang patut pas jawab ialah, kenapa muslimat pas berkumpul dihadapan pintu masuk markaz itu dengan buluh runcing? dikatakan pegawai polis yang datang ke pintu pagar itu hanyalah untuk menyerahkan waran untuk membawa ibrahim libya ke balai untuk di soal siasat.

Tapi gaya tulisan yang mendayu-dayu pencacai pas menunjukan polis dan kerajaan malaysia terlalu jahat dan takut kepada pas. sebenarnya ibrahim libya yang takut untuk di soal siasat. ibrahim libya telah memberitahu kepada pengikutnya yang kononnya dia akan di tahan di bawah ISA, tetapi hakikatnya dia diminta ke balai untuk di soal siasat kerana ada laporan polis di buat kerana dia menghasut dalam ceramahnya. paling tinggi pun kena akta hasutan je.

Pas kerap pukul canag polis zalim dengan membunuh 14 orang tapi kenapa mereka tak highlight yang anggota polis yang beragama islam turut di tetak dan dibunuh oleh pengikut ibrahim libya? kenapa pas tak ceritakan, sewaktu polis menggeledah markaz pas tu, polis terjumpa berpuluh-puluh bilah parang panjang, botol kaca yang di isi dengan petrol untuk dibuat molotov cocktail, berpuluh buluh runcing dan berberapa keping ayat al-quran yang di balut dalam kain pelbagai warna untuk dijadikan tangkal kebal, kenapa pas tak cerita itu semua? kenapa pas tak tak bagi tau, ibrahim libya serang polis dengan parang panjang dan ada berberapa kain yang di ikat di lengan ibrahim libya, kononnya sebagai tangkal kebal, korang tengok sendiri clip video tu, kalau boleh cari origanal video dari rtm atau polis, yang ada sekarang ini semua telah di edit oleh pencacai pas, ada seorang lelaki dikatakan oleh pencacai pas sebagai ibrahim libya menghayunkan parang panjang ke anggota polis, kemudia polis menembaknya kerana amaran yang di beri tak di endahkan, tengok kat lengan kanan dan kirinya, apa yang terikat kat situ, kenapa pas tak cerita?

Ibrahim libya kononnya mati syahid, di pukul canang oleh pencacai pas kononnya kubur ibrahim libya dan pengikutnya itu berbau wangi sewaktu Sultan Kedah datang melawat, padahal di ceritakan sendiri oleh penduduk disana, kubur mereka itu di siram dengan berbotol-botol air mawar dan minyak atar setiap kali selepas solat subuh, kalau macam tu kubur cina pun bau wangi beb. aku tak pasti sama ada ritual itu di lakukan lagi atau tak sekarang ni.

Apa pun ibrahim libya bukan lah syahid seperti yang dikatakan oleh pencacai pas, matinya adalah mati biasa, taidak ada sebarang ke istemewaan atas kematian ibrahim libya, pada aku dia bukan mati mati syahid tapi mati katak.

Comments

Anonymous said…
Tak elok mengata yang dah tiada.
Anonymous said…
berdosa besar fitnah dan hina yg masih hidup
Anonymous said…
kalau itulah cerita sebenar, buat malu kat pas jee
Anonymous said…
Meraka jadi begitu adalah krn terlalu obses dgn perjuangan songsang.. sehingga dikaburi mata hati sendiri..
Anonymous said…
percanggahan maklumat dan fakta tentang isu ini amat bahaya bagi pemikiran generasi muda masa kini yang rebel.di harap pihak pas dan umno tidak menggunakan isu sejarah untuk meraih undi dan simpati. yang salah tetap salah.Dan yang benar tetap benar.jangan sampai negara kita menjadi huru-hara kerana fakta sejarah sudah di mitoskan oleh ahli-ahli politik. Aku sekadar mengingatkan tentang kekuatan pemuda masakini yang bisa menumbang kerajaan jika fakta di menipulasi kan oleh pihak tertentu...aku sudah baca kisah ibrahim libya dari pihak pas dan umno. terlalu kuat bau politik. Mcm mana generasi muda hendak meminati sejarah seperti yang di seru oleh kerajaan?..apabila mereka membuat kajian, fakta sudah bercelaru...jika mereka membuat kajian dengan bertemu sendiri dengan mangsa dan pencerita yang salah..maka apa akan berlaku?...fikir-fikirkan...
Anonymous said…
Wallahualam..Allah yg Maha mengetahui apa yg berlaku di sebalik kejadian tersebut..
Anonymous said…
Arwah dah xde. sudah2 la tu.

yg tulis ni rukun Islam cukup?

tau mengucap 2 kalimah syahadah?

solat 5 waktu complete di awal waktu?

zakat bayar tak?

puasa 30 hari bulan ramadhan cukup?

mekah pernah jejak?

kalau x complete lagi tu sama2 lah perbaiki diri

;)

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID