25 Tahun Memali: MISTERI Kemana Lesapnya Tabung Memali.


Mungkin genarasi ahli pas sekarang tidak tahu cerita sebenar tentang memali, mereka hanya mendengar cerita dari berberapa pemimpin pas tentang keburukan perangai anggota polis yang menyerang sekumpulan orang kampung yang sedang belajar agama di sebuah madrasah, tetapi sure pemimpin pas tidak akan bercerita siapa yang memulakan keganasan dengan mengacukan buluh runcing, parang, molotov cocktail dan senapang patah dan hampir menetak seorang anggota polis walhal polis yang datang itu di arahkan untuk menahan seorang guru agama yang di panggil ibrahim libya untuk membawanya kebalai untuk di soal siasat, tidak lebih dari itu.

Peristiwa memali sudah 25 tahun berlaku, pas tidak habis-habis menyalahkan bn dan kerajaan kerana berlakunya peristiwa berdarah itu, padahal ianya boleh di elakkan kalau ibrahim libya itu mengikut arahan polis supaya mengikut mereka ke balai untuk di ambil keterangan. bergitulah perangai bacul pemimpin pas, nak pergi balai pun takut tapi di angkat sebagai syahid oleh penyokong-penyokong yang tak tahu apa maksud syahid yang sebenarnya.

Selepas kejadian itu, pimpinan pas kononnya telah mengambil inisiatif menjaga dan membela nasib waris mangsa yang terbunuh atas dasar tanggungjawab. pas telah melancarkan tabung memali untuk mengumpul dana bagi membantu balu dan anak ibrahim libya serta pengikut lain yang kononnya menjadi mangsa kekejaman polis. setelah round ke seluruh negara tabung tersebut berjaya mengutip lebih rm 300 ribu. tetapi kemana perginya wang rm 300 ribu itu?

Setelah hampir 10 tahun, wang 300 ribu itu langsung tidak di rasai oleh keluarga ibrahim libya dan berberapa ahli keluarga pengikutnya. ini diceritakan sendiri oleh mangsa, anak mangsa dan disahkan oleh bekas presiden pas ketika itu haji yusuf bin haji abdullah ar-rawa. dalam kenyataannya yusuf rawa mendedahkan bahawa selama lebih sepuluh tahun tidak ada satu sen pun daripada tabung memali yang telah sampai kepada balu dan anak-anak mangsa. duit tabung memali semua telah di songlap oleh pemimpin pas.

Jadi kemana lesapnya wang hasil kutipan tabung memali itu? ia masih menjadi misteri yang hanya mampu di jawap oleh nik ajis yang ketika itu menjadi timbalan mursyidul am kepada yusuf rawa (ketika itu yusuf rawa menjadi presiden dan mursyidul am sekali gus), nak tanya ustaz fadzil tak boleh pasal dia dah meninggal, so hanya nik ajis je lah yang mampu menjawap MISTERI KEMANA LESAPNYA TABUNG MEMALI itu.

Comments

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID