Korek Rahsia Pelajar Sebagai Ganti Kepada Hukuman Rotan - Yasmin Hani...

Pelakon Yasmin Hani menganggap budaya guru menghukum murid dengan merotan mereka sudah tidak relevan lagi pada masa kini.

Yasmin atau nama sebenarnya Yasmin Hani Ismail Richardson, 36, berkata, budaya merotan harus ditukarkan kepada kaedah yang lain kerana ia dilihat lebih berkesan.

“Saya rasa guru naik tangan kepada pelajar tidak perlu lagi sekarang ini kerana sesorang pelajar mungkin mempunyai gangguan atau masalah dalam hidupnya menyebabkan mereka melakukan kesalahan.


“Guru masa kini tidak perlu untuk mengikut cara guru-guru duhulu mengajar dengan merotan pelajar kerana masa kini terdapat pelbagai cara lain boleh dilakukan untuk menghukum para pelajar,” katanya kepada mStar Online.

“Bagi saya apa yang boleh guru lakukan ialah mengorek rahsia atau masalah yang dialami oleh pelajar dengan menggunakan perkataan How (bagaimana) dan What(apa) daripada bertanyakan why (kenapa) kerana ia dilihat seperti melakukan provokasi kepada sesorang pelajar.

Bercerita mengenai pengalamannya semasa di banguku sekolah, Yasmin berkata, dia tidak pernah dipukul oleh guru walaupun melakukan kesalahan ponteng sekolah sebaliknya ayahnya menggunakan pendekatan psikologi untuk mengatasi kesalahan yang dilakukan. baca lanjut disini

Nota: Naya la siapa yang jadi cekgu pada anak dia nie, jahat macam mana pun anak dia, cikgu tu tak boleh rotan, tiap kali salah, korek rahsia, buat salah lagi, cikgu korek rahsia lagi, dan lagi dan lagi...

DYMM Sultan Johor Ceritakan Pengalaman Baginda Sewaktu Zaman Persekolahan...

Comments

Anonymous said…
Muka cantik tak semestinya cerdik.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID