PAS Anti DAP Bukan Anti Cina...


Timbalan Pengerusi IDE Datuk Dr Redzuan Othman berkata tahap syak wasangka dan acrimony terhadap DAP di kalangan orang Melayu adalah tinggi walaupun di Selangor, di mana pihak DAP yang merupakan sebahagian daripada kerajaan negeri. 

Beliau berkata sentimen itu dikongsi oleh ramai orang Melayu di seluruh negara. 

"Kemarahan dan kebencian antara Melayu luar bandar, terutama di kalangan ahli dan penyokong PAS," . 

"Tahap kemarahan adalah yang paling kecil di kawasan-kawasan dgn. wakil-wakil rakyat DAP di Selangor." 

Sentimen anti-DAP telah dikemukakan di dalam kajian yang dijalankan oleh IDE antara 13 dan 15 November tahun 2015 melibatkan 1716 responden Melayu di seluruh Selangor. 

Ia mendapati bahawa hampir dua pertiga daripada responden (72%) bersetuju bahawa DAP adalah sebuah parti perkauman dan bahawa ia hanya menjaga kepentingan masyarakat Cina sahaja. 

Hanya 12% tidak bersetuju, manakala 16% berkata mereka "tidak pasti". 

Lebih daripada separuh (64%) juga bersetuju dengan kenyataan bahawa "DAP adalah sebuah parti anti-Melayu dan anti-Islam". Kira-kira 18% tidak bersetuju manakala 19% tidak pasti. 

Mohammed Redzuan Othman "Bagaimanapun, sentimen anti-DAP adalah lebih rendah di kawasan yang mempunyai wakil-wakil rakyat DAP walaupun mereka adalah Cina, seperti Serdang yang disampaikan oleh Ong Kian Ming dan Subang, yang diwakili oleh Hannah Yeoh," kata Redzuan. 

Beliau berkata, perasaan anti-DAP yang lebih rendah di kawasan-kawasan ini menunjukkan bahawa persepsi terhadap parti itu boleh diubah melalui kempen maklumat.

Comments

Anonymous said…
Pas benci DAP tapi sayang cina Jho Low

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID