15 December 2014

Indonesia Tambah Kekuatan Militer Di Pulau Natuna...


Natuna atau kepulauan Riau ni ialah wilayah Indonesia. Ianya di anggap kontroversi kerana penduduknya rata-rata orang melayu yang mengamalkan budaya hidup Terengganu, malah ada yang mengatakan dialek bahasanya juga ada slang bahasa Terengganu.

Tetapi Indonesia sudah menguruskan pulau Natuna sangat lama, hatta sebelum kita merdeka lagi (setahun sebelum merdeka rasanya)

Tidak tahu dimana silapnya, tetapi apa yang kita nak bincangkan ialah tentang kekuatan militer yang sedang meningkat di Natuna. Indonesia sedanga menyiapkan Minimum Essential Force (MEF) konsep mereka dan Natuna termasuk didalam pembaharuan ini. 

Ramai tak perasan tapi, Indonesia sedang membina shelter dan fasiliti untuk Su-27/30 mereka di Ranai Airport. Turut bakal di atur gerak ialah 4 buah AH-64E Apache (jika mereka jadi beli lah).

Unit yang mengoperasikan Radar pertahanan Udara Ranai ialah Unit 212 Ranai. Unit profesional ini mengoperasi radar Thomson TRS 2215R. Fasiliti radar unit ini telah pun menerima upgrade seperti Operasi waktu malam dan landasan Ranai akan di panjangkan ke 3km bagi membolehkan pesawat sukhoi beroperasi.

Jadi apakah signifikasi nya Natuna ni?

Korang nampak apa yang aku nampak? duduk kat tengah-tengah macam tu, bayangkan sebarang pergerakan ATM dari semenanjung ke Sabah dan Sarawak terpaksa merentasi kepulauan Natuna. Walaupun secara amnya Indonesia ni adalah Sahabat kita, tetapi Natuna berpotensi menghalang operasi logistik antara semenanjung dan sabah dan sarawak sekiranya peristiwa 52 tahun lalu berulang kembali.

Natuna merupakan pengkalan paling hadapan Indonesia bagi menghadapi konflik dimasa hadapan, di gandingkan dengan Matak Naval Base menjadikan Natuna sebagai tapak terbaik bagi sebuah ketumbukan militer yang merbahaya.

Ini hanya pandangan aku je, aku yakin pihak ATM dah aware dengan perkara ini...

Sumber asal: Malaysia Military Power.

09 December 2014

Antara Buatan Rusia, Amerika Dan Eropah, Yang Mana Satu Pilihan TUDM...


Tahun 2015 akan menjelma beberapa hari je lagi, peminat aero angkasa masih tertunggu-tunggu keputusan besar dari kerajaan dan kementerian pertahanan mengenai pengganti pesawat pejuang MiG 29N yang akan luput tarikh operasinya (pencen) pada tahun 2015, tahun depan...

Macam-macam spekulasi di buat oleh pemerhati dan peminat keselamatan dalam negara yang malaysia bakal membeli pesawat pejuang dari eropah iaitu Eurofighter Typhoon bagi menggantikan jet pejuang MRCA MiG 29N dan ada juga yang berpendapat TUDM akan menambah beberapa buah lagi jet pejuang F/A-18F Super Hornet bagi menggantikan MiG 29N, tapi kalau kita masih ingat, dulu, Tun Mahathir pernah mendedahkan bahawa  8 pesawat F/A 18D Hornet yang berada dalam logistik TUDM sebenarnya tidak mencapai kemampuan maksima dan ia sengaja dilakukan sedemikian rupa oleh pengeluarnya iaitu Boeing kononnya atas arahan dewan senat yang bimbang Malaysia akan menimbulkan ancaman ke atas jiran kita di seberang tambak.

Adakah berbaloi untuk kerajaan membelanjakan ratusan juta membeli jet pejuang buatan eropah? sedangkan jet MiG29 yang kita miliki sekarang ini masih boleh di upgrade dan kos untuk meng-upgrade 18 buah jet itu  hanya memakan separuh dari kos untuk membeli jet pejuang baru.

Jangan ada pula yang berkata, "gila ke nak upgrade jet pejuang" untuk pengetahuan semua, tentera udara india pernah meng-upgrade 69 buah jet MiG29 mereka sehingga keupayaan jet pejuang MiG29 (nama baru setelah upgrade MiG 29UPG) milik tentera india dikhabarkan menyamai keupayaan jet pejuang Sukhoi 30 dan kerajaan india hanya mengeluarkan separuh dari kos yang telah di peruntukan untuk membeli jet pejuang baru.

Seperti yang kita semua tahu, bajet pertahanan negara kita tidak sebesar bajet pertahanan jiran di seberang tambak, tapi saranan Tun Mahathir supaya jet pejuang MiG 29N yang kita ada ini hanya perlu di upgrade untuk meningkatkan keupayaannya tidak boleh kita tolak mentah-mentah, negara india boleh kita jadikan sebagai contoh bagai mana berjayanya mereka melakukan kerja-kerja menaik taraf jet pejuang.

06 December 2014

Pencapaian Guan Eng Yang Tak Mampu Di Ikuti Oleh Mana-Mana Pemimpin BN

Kudos guan eng...

Tahniah rakyat pulau pinang...

Rakyat pulau pinang harus berbangga kerana mendapat pemimpin hebat seperti guan eng....

03 December 2014

Sex Workers Are Increasing In Penang, Many Many Thanks To DAP....


The sex trade in Penang is booming, with a significant increase of foreign sex workers compared to last year.

Penang Immigration Department Chief Basri Othman said that the number of prostitutes who entered the island has risen to 536 this year.

“Most foreigners who enter Malaysia with social visit or student passes end up working in places like night clubs, karaoke lounges, hotels and massage parlors,” Mr Othman said.

“Many illegal gangs are involved in this sex trade,” he said.

02 December 2014

Belanja Makan Malam Untuk Kembangkan Ideologi KOMUNIS

GAMBAR HIASAN

Polis sedang menyiasat acara makan malam yang diadakan pada Sabtu lalu dikatakan telah diadakan untuk mengembangkan semula ideologi komunis di negara ini.

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk A. Thaiveegan berkata, mereka setakat ini telah menerima 24 laporan daripada pelbagai pihak, terhadap acara tersebut.

“Kami sedang mencari penganjur acara itu.

“Kes itu disiasat di bawah Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan, kerana berniat untuk menyakiti, atau yang mungkin menyebabkan ketakutan atau kebimbangan kepada orang ramai.